הדרכים להתמודדות עם חורף גשום במיוחד

החורף מעמיד מבנים ואנשים במבחן, של קור, רטיבות, ורוחות עזות. גשם עז, הוא באופן מיוחד מקור לתקלות שונות במבנים, אשר מחייבות את הדיירים להגיב במהירות, להזעיק אנשי מקצוע ולעתים לאלתר עד שהם מגיעים.

היערכות מראש, עשויה לצמצם במידה ניכרת את התקלות שאיתן תצטרכו להתמודד בחורף הבא ואף להקל על ההתמודדות, עם התקלות שבכל זאת יתרחשו. כך עושים זאת: 

להיערך לסערה – מחוץ לבית

בין הפעולות שמומלץ לעשות מחוץ לבית, לקראת חורף גשום במיוחד: 

למנוע נזקי רוח מ"העפת" חפצים – לבדוק את סביבת הבית ולוודא, שאין מסביבו חפצים אשר עלולים לעוף באופן מסוכן, עם תחילת הרוחות העזות. לגבי עצים חשוב לשים לב לענפים ובמידת הצורך, להזמין מומחה לגיזום. יש לשים לב גם ליחידה החיצונית של המזגן, שצמחים או חפצים שונים אינם מפריעים לה. 

לטפל בעציצים – אם יש לכם צמחים במרפסת או בחצר, כדאי לקחת בחשבון שני דברים. האחד – חלק מהצמחים עשויים להיות רגישים לחשיפה ישירה לתנאי החורף. השני – לראות אם יש עציצים שעלולים ליפול בגלל רוחות עזות למטה, לרחוב. במידה וזה המצב, משנים להם מיקום או שמקבעים אותם למקומם באופן כלשהו.

למנוע הצפות – בבית פרטי וגם משותף, הקומות הנמוכות והמרתפים עלולים לסבול מהצפות. חשוב ומומלץ להשתדל ולבדוק נושא זה מראש ולטפל בו ככל הנדרש מבעוד מועד. מילת המפתח כאן היא ניקוז ופעמים רבות, ניתן לראות את הלכלוך שסותם את דרכי הניקוז ולפנות אותן. 

לסקור את המבנה – כדאי כמובן גם פשוט לסקור את המבנה עצמו היטב מבחוץ. ייתכן שתוכלו להבחין בצורה כזו בסדקים בקירות או בפגמים בצידם החיצוני של חלונות. שימו לב באופן מיוחד, לגופי תאורה שנמצאים בחוץ. המבנה החיצוני שלהם עשוי להתייבש לאורך הקיץ ולהיסדק, ברגים עשויים להחליד עם הזמן וכן הלאה. התוצאה עשויה להיות שאיטום גוף התאורה יהיה פגום וכדאי לטפל בכך לפני שמגיעים הגשמים וגורמים לקצר.

הכנת הגג והמרזב

הגג כמכלול ובאופן מיוחד המרזב, ראויים לתשומת לב מיוחדת לקראת החורף: 

איטום הגג – שכבת האיטום שעל הגג מתבלה בהדרגה ויש לבדוק ולחדש אותה מדי פעם. חשוב לעשות זאת עוד לפני החורף, כאשר מזג האוויר מקל על ביצוע עבודה כזו. 

בדיקת הרעפים – אם מדובר בגג רעפים, כדאי לבדוק שאין רעפים שבורים או סדוקים, אשר דרכם הגשם יחדור. שיטה פשוטה לבדוק נזקים גדולים מסוג זה, היא להסתכל בעליית הגג מבפנים בשעות היום ולראות האם ומהיכן חודר אור רב. קחו בחשבון, שעשויים להיות רעפים במצב גרוע, אשר נראים חיצונית בסדר, אבל ישברו עם תחילת הגשמים.

לבדוק תקינות מרזבים – יש לסקור את המרזב ויזואלית לחלודה ופגמים שונים. לאחר חודשים של קיץ וחוסר שימוש, קרוב לוודאי שהמרזב סתום (בעלים ופסולת דומה), לפחות באופן חלקי. לכן, חשוב לבדוק אותו, לנקות אותו ולבסוף לבצע בדיקה (עם שפיכת מים מלמעלה). כל זאת, תוך הפעלת שיקול דעת כמובן וזהירות רבה- על גגות רעפים למשל, מומלץ שלא לעלות.

להבטיח גג מסודר – לוודא שהחפצים שעל הגג מקובעים למקומם. 

לנקות קולטים – העלייה לגג היא גם הזדמנות טובה לנקות את קולטי השמש מאבק. הקולטים בהחלט יכולים להיות בשימוש, גם בחלק ניכר מימי החורף הישראלי. "הגשם כבר ינקה אותם"? כן, אבל השאלה מתי הוא יתחיל. מה גם, שניקוי קולטים חיצוני לא מסובך או גוזל זמן יותר מדי. קחו בחשבון, שהלכלוך על הקולטים הוא לא רק אבק (שנשטף בגשם בקלות). פעמים רבות אלה "מתנות" שמשאירות לכם שם יונים, אשר בימי הקיץ החופשיים מגשם מחבבות לשבת על קצה הקולטים ולייצר "לשלשת".

היערכות בפנים הבית

בכל הנוגע לפנים הבית, כמה טיפים לקראת החורף:

מניעת עובש – חשוב לזהות את כל מקורות הלחות בדירה – מקלחת, אדים במטבח, מייבש כביסה וכדומה. יש לוודא שהם זוכים לאוורור טוב, אחרת הם יהוו מקור לרטיבות על הקירות והתפתחות עובש. במידת הצורך, ניתן להתקין אמצעי עזר דוגמת וונטות או לבדוק תקינות של אמצעים קיימים כאלה. 

איטום חלונות ודלתות – חשוב לוודא את תקינות איטום החלונות והדלתות ושהם נסגרים היטב. במידת הצורך, ניתן לבצע תיקונים קלים בעזרת סיליקון לתיקונים, רצועות גומי ו"מברשות" (עבור חלונות הזזה). 

אמצעי חימום – חשוב לבדוק את אמצעי החימום השונים לחורף (כרדיאטור או דוד חשמלי) ולוודא שהם עובדים כהלכה. ביחידה הפנימית של המזגן, כדאי להוציא ולנקות את המסנן. 

חיות מחמד – חיות המחמד שלכם, בהתאם לסוג החיה, עשויות להזדקק לציוד מיוחד לחורף. לרוב, מדובר פשוט בפינה חמה מספיק ויבשה עבורם. 

היערכות להפסקות חשמל – כדאי להכין כמה מנורות נטענות, עבור מצבים של הפסקת חשמל. עבור מחשבים אישיים, כדאי שיהיה אל פסק. בעזרתו, תזכו במקרה של הפסקת חשמל לכמה דקות של פעולה נוספת, אשר בעזרתן תוכלו לסגור את המחשב באופן מסודר. האל פסק גם יגן על המחשב באופן שוטף מקפיצות מתח ובכך יאריך את חייו.

רשימת בעלי המקצוע

בהיערכות לקראת החורף הסוער, אל תשכחו להכין במקום זמין לאיתור, רשימה של בעלי המקצוע שאליהם תוכלו לפנות בשעת חירום. אלה כוללים

  • חשמלאי – לטיפול בתקלות במכשירי חשמל חיוניים שונים כמו דוד חשמלי 
  • מומחה איטום – לבדיקת הבית מבחינת איטום וביצוע תיקונים במידת הצורך. 
  • טכנאי דודים – לטיפול בדודי השמש והחשמל. 
  • גגן – לטיפול בגג, כולל במרזבים וברעפים.
  • וטרינר – לא רק בני אדם רגישים יותר למחלות בחורף, אלא גם בעלי חיים. לכן, טוב שיהיה בהישג יד מספר הטלפון של וטרינר שעליו אתם סומכים.